Si totusi… cum facem fata stresului?

i can do it

Am inteles din filmuletul postat anterior care este rolul stresului in dezvoltarea dependentelor, pe langa multe alte consecinte negative pe care stiam ca acesta le are asupra sanatatii noastre fizice si psihice. Si totusi… ce putem face pentru a nu lasa stresul sa ne afecteze atat de mult?

In primul rand, trebuie sa avem in vedere faptul ca exista doua tipuri de stres – cel “bun”, numit eustres, care ne ajuta sa rezolvam probleme si sa ne atingem scopurile si cel “rau”, numit distres, care ne blocheaza si ne consuma precum un motor care se tureaza pe loc, consumand energia in zadar, fara a ne impinge inainte. Ce putem face in aceasta situatie?

Iata cateva idei:

1. Identifica sursa de stres – puteti face o lista, in scris, cu toate lucrurile care va ingrijoreaza. Puteti sa le ierarhizati in functie de cat de mare este gradul de stres pe care fiecare vi-l provoaca. Solutiile vor deveni mai vizibile asa.

2. Preia controlul – alege de pe lista lucrurile pe care poti sa le schimbi si actioneaza in directia rezolvarii lor, generand solutii alternative si alegand-o pe cea mai buna. Nu te impacienta daca prima solutie nu e cea mai buna. Poti oricand relua procesul pana cand problema este rezolvata.

3. Anticipeaza lucrurile care stii ca iti pot cauza stres si incearca sa le previi (de exemplu, daca stii ca te streseaza sa intarzii, porneste mai devreme)

4. Dezvolta-ti rabdarea si fa pasi mici in rezolvarea problemelor – acest lucru iti va da un sentiment de control si te va ajuta sa ai expectante realiste. Nu te astepta ca lucrurile sa se rezolve pe loc.

5. Schimba perspectiva – aminteste-ti ca nu situatiile sunt cele care ne streseaza, ci felul in care le interpretam.

Incearca sa:

  • vezi problemele ca provocari, nu fatalitati
  • nu te ingrijorezi asupra lucrurilor care nu s-au intamplat inca
  • iti cresti increderea in propria capacitate de a face fata problemelor
  • nu gandesti rezolvarea in termeni de totul sau nimic – vei fi dezamagit
  • rezisti tentatiei de a te transforma in victima propriei situatii – nu te va ajuta la nimic

6. Exerseaza-ti abilitatile de a face fata stresului (comunicare asertiva, managementul timpului, abilitatea de a delega responsabilitati)

7.Nu in ultimul rand, invata sa te relaxezi si sa te detasezi de problemele care iti cauzeaza stres folosind diverse tehnici, in functie de preferinte – poti incerca meditatie, sport, plimbari in natura, lectura, o baie fierbinte, sau orice altceva crezi ca te ajuta.

Ultimul punct este esential pentru a putea realiza eficient celelalte 6 puncte. Multi dintre noi spunem ca nu avem timp pentru lucrurile acestea, ca suntem prea ocupati cu lucruri “importante”. Ce nu stim multi dintre noi, este ca pentru a  a rupe cercul vicios creat de stres (problema- stres ca am problema – stres ca sunt stresat ca am problema – problema si mai mare), este nevoie sa ne oprim, sa facem doi pasi inapoi, sa respiram adanc si sa privim lucrurile din afara. Doar invatand sa ne relaxam, ne putem detasa, putem privi in perspectiva, putem vedea care sunt cu adevarat problemele si putem veni cu solutii creative pentru a le rezolva.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s